A filmezős délutánon betekintést nyerhettem az autók működésébe

Az előző hétvégén átmentem Sári nevű barátnőmhöz filmezni. Mivel nagy filmrajongó, és csakis a legjobb minőségben szeret nézni bármit is, beszerzett egy hatalmas plazma tv-t. Irigylem is érte, mert nekem még csak tv sincsen a lakásomban, így mindent a laptopom képernyőjén kell végignéznem. Nyilván vehetnék magamnak én is egy nagy képernyőjű tévét, de bűntudatom lenne, hogy ilyenre költöm a pénzem. Marad tehát az, hogy néha-néha elmegyek moziba, vagy átmegyek Sárihoz, ha valamit jó minőségben szeretnék megnézni. A legutóbb például Martin Scorsese Az ír című filmjét néztük meg együtt.

Sári első ránézésre igazi nőies nőnek tűnik, már ha érthető, hogy mire gondolok, de az ízlése merőben eltér a megjelenésétől. Ha csak ránézünk azokra a filmekre, amiket a legjobban szeret, egyből érthető lesz: maffiózós filmek, akció filmek – azon belül is autós akció filmek, horror mehet Sárinak bármilyen mennyiségben. Nem is lepődtem meg, amikor felvetette az ötletet, hogy a Halálos iramban mára már klasszikussá vált első részét nézzük meg. Mivel én sem az akció filmekért, sem az autókért nem lelkesedek különösebben, elég nehéz volt engem meggyőzni. Nagy sokára, Sári fáradhatatlan unszolására végül beadtam a derekam, mivel gondoltam, hátha még sikerül megszeretnem a műfajt.

Miközben a száguldozó autókat néztük, Sári egyre idegesebbnek kezdett tűnni. Mint elmondta, az autójának elromlott a DPF-je, és emiatt lehet, hogy rengeteg pénzt kell elköltenie az autó szervizelésére. Szerettem volna bátorítani, hogy találhat valamilyen olcsóbb megoldást, de azt sem tudtam mi az a DPF. Elmagyarázta, hogy a DPF (vagyis Diesel Particular Filter) nem más, mint a dízel autók részecske szűrője, ami működés közben a szilárd részecskéket, vagyis tulajdonképpen a kormot megfogja, és ezáltal kevesebb káros anyagot bocsát ki az autó. Azonban ez a korom leülepszik, és eltömíti a szűrőt, amit ilyenkor vagy egyszerűen kivesznek az autóból (bár ez nem egy korrekt, vagy bölcs lépés), vagy kitisztíttatják, vagy kicserélik. Már csak azért sem érdemes kivetetni a szűrőt, mert ez a forgalmi engedély bevonásához is vezethet.

Mint kiderült, a csere több százezer forintjába fájna Sárinak. Jelen helyzetében pedig nem tud ekkora összeget szánni egy autó alkatrészre, úgyhogy végül utánanézett, hogy miként is tisztítható ez a szűrő. Bár több helyen is azt írták, hogy a tisztítást rendkívül körültekintően kell végezni, és még csak nem is biztos, hogy minden eseten sikeresen megoldja a problémát, Sári úgy döntött,hogy bízik eléggé a bejáratott autószerelőjében ahhoz, hogy megbízza ezzel. Ehhez azonban hatékony részecske tisztító folyadék is szükséges lesz. Sári alaposan körbejárta ezt a témát, és az olajwebshop.hu oldalon szembe is jött vele a számára tökéletes részecske tisztító folyadék. Az oldalon ráadásul nem csak tisztító, hanem füstölés csökkentő és regeneráló adalék is kapható.

A folyadék tisztításra is alkalmas, de az eltömődés megelőzésére is érdemes használni. Ehhez az üzemanyaghoz kell keverni a tisztító folyadékot, ami segít regenerálni a szűrőbetétet. Városi használatban a DPF szűrő még könnyebben telítődik, és tönkremegy, mivel itt nem biztosítható, hogy hosszabb időn keresztül egyenletes tempóban tudjunk haladni az autóval. Minden tiszteletem Sárié, hogy ő ennyire otthon van ebben a témában, és fel is fogta a részecskeszűrő tisztító működési elvét. Kívánom, hogy sikeres legyen a tisztítás, és ne kelljen vagy fél millió forintot egy új szűrőre költenie. Azonban, ha mégis erre kerülne a sor, akkor legalább már tudja, hogy DPF tisztítóval megakadályozható lesz az eltömődés.